Ett av Sveriges mest komplicerade prissystem

11 januari 2008 | Gammelhögen | 4 Kommentarer

Statens Järnvägar har ett av Sveriges mest komplicerade prissystem. Det finns förstaklassbiljetter, förstaklassplusbiljetter, justnuförstaklassbiljetter,
andraklassbiljetter, andraklassöppenbiljetter, justnuandraklassbiljetter,
sistaminutenbiljetter och nattågsbiljetter. Och så har de börjat sälja tågbiljetter på auktion.

Föreställ dig samma system ombord på en buss. Bussen stannar vid en hållplats och tre passagerare kliver ombord. Första passageraren har tur eftersom det finns en justnuandraklassbiljett kvar. Hyfsat pris, ungefär som en bussresa brukar kosta.

När den andra passageraren ska köpa biljett finns inga justnuandraklassbiljetter kvar. Det finns förstaklassbiljetter och förstaklassplusbiljetter. Totalt är det femton lediga säten i bussen. Och så finns det biljett på auktion. Passageraren bjuder fem kronor och får stiga åt sidan.

Den tredje passageraren möts av samma alternativ och väljer också att köpa sin biljett på auktion. Passageraren bjuder över passagerare nummer två, tio kronor. Passagerare två bjuder femton och passagerare tre bjuder tjugo. Så fortsätter budgivningen i en kvart mellan de två och bussen blir kraftigt försenad.

När priset är uppe i samma pris som en andraklassbiljett, det vill säga något högre än man normalt är beredd att betala, väljer passagerare två att inte bjuda mer. Passagerare tre vinner budgivningen och får sin auktionsbiljett, sätter sig nöjd men betydligt fattigare på bussen som kör iväg. Kvar vid hållplatsen står passagerare två och ser bussen med de nu fjorton tomma sätena försvinna runt backkrönet.

Istället får passageraren, som inte blev någon passagerare, gå hem och starta bilen och köra hela vägen själv till resmålet. Passagerare två valde fel prisgrupp och fick inte sitta på något av de lediga sätena.

I natt kvart över fyra sitter flickan C vid sin dator och försöker vinna en tågbiljett upp till mig på auktion. Tänk om en vanlig biljett inte hade kostat 800 kronor och att man inte var tvungen att sälja de som blir över på auktion. Tänk om man istället kunde köpa den för halva priset mitt på dagen. Dessutom hade fler kunnat åka och lämna bilen hemma.

Som sagt, Statens Järnvägar har ett av Sveriges mest komplicerade prissystem.

4 Kommentarer

  1. C

    Men, auktion är bra när man inte har någon motbjudare/motståndare. 1 SEK från Skåne till huvudstaden, konstigt men sant! Framöver kommer jag alltid värdera mina småmynt mycket mer! =) Snart ses vi, tack vare 1 krona!

    Svara
  2. papelito

    c: plötsligt blev det lite billigare att ha distansförhållande… puss!

    Svara
  3. Mamma

    Oj Oj Oj. Vi som har tänkt att åka tåg till Kastrup på Torsdag. Undrar hur nu det ska gå! Det kanske är tur att det inte är SJ. Eller…….Det är inte helt lätt att lösa biljett på stationen. Vi har provat till Åstorp. Det gick inte alls bra. All lycka till förhållandet. Kram

    Svara
  4. papelito

    mamma: hoppas att det gick bättre på väg till thailand än till åstorp! :)

    Svara

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *